10 fakta om sömnmönster och ryggsmärta

Sömn har en kraftfull inverkan på vår biologi och därigenom vårt välmående eftersom den ingår i en av de tre huvudsakliga komponenterna för vår överlevnad tillsammans med att äta, dricka och att röra på sig. Sömnen är något som många kan ta itu med själva och kan ha en kraftfull inverkan på smärta.

Följande fakta är sammanställt utav Dr. Mary O’Keeffe (PhD) och kollegor som forskar på ryggsmärta vid Sydneys universitet, Australien. Detta är en svensk översättning och originalinlägget hittar du på Pain-ed.com. Kopiera, skapa ett roligt informationsblad och ge till patienter, vänner och familj som behöver veta nedanstående.

1. Dålig sömn kan vara en orsak till ihållande smärta hos friska personer

Dålig sömn ökar risken för att utveckla smärta. Många kan förstå hur smärta i sig kan orsaka dålig sömn, men studier visar nu även att dålig sömn hos personer som inte har några smärtproblem alls ökar risken för att utveckla smärta.

2. Att vara trött kan orsaka smärta

Sömn är en livsviktig funktion för vår överlevnad, precis som att äta och dricka. När din kropp inte får tillräckligt med kvalitativ sömn så reagerar den. Den reagerar bland annat genom att skapa en inflammatorisk respons som kan få dig att känna dig sjuk, trött och lättirriterad.

3. Dålig sömn kan leda till ihållande smärta eller svårighet att återhämta sig

Den kritiska och centrala delen av vad dålig sömn innebär för utvecklandet av smärta och även hur det bidrar till att öka smärta har enbart utforskats i detalj de senaste åren. Dålig sömn kan vara orsaken till att en akut smärta övergår till att bli långvarig eller förlänger den normala återhämtningen.

4. Antalet timmar sömn som behövs beror på den enskilda personen

De flesta friska vuxna behöver mellan 7,5-8 timmar sömn per natt för att fungera på sitt bästa sätt. Att sova mindre än 6 timmar per natt innebär för vissa att smärta i rygg och/eller nacke ökar.

5. Det är inte bara kvantitet, utan även kvalitet

Du borde inte bara fokusera på mängden sömn utan även ställa dig frågor som:

– ’Känner jag mig utsövd och uppfriskad på morgonen och genom dagen?’

-’Behöver jag alltid använda en alarmklocka?´

-’Har jag tillräckligt med energi genom dagen?’

Om du svarar ja på dessa frågor så får du sannolikt tillräckligt med sömn.

6. Smärta är en utav kroppens olika försvarsmekanismer när den får dåligt med sömn

Ryggsmärta är ett resultat när en persons kropp är överbeskyddande på grund av många olika faktorer, däribland dålig sömn, vilket gör kroppen känsligare. För personer som redan har smärta så är det viktigt att veta om att systemen för smärta och sömn är kopplade till varandra. Därför kan sömn vrida upp och ner på smärtans volymknapp.

7. Ett sömnschema är viktigt

Att gå och lägga sig vid samma tidpunkt varje dag (eller åtminstone de flesta dagar) är viktigt för att skapa en rutin och detsamma gäller för när man vaknar och går upp. Den här typen av rytm hjälper till att hålla dig utsövd och uppfriskad genom dagen. Vissa personer, bland annat de som besväras utav smärta, tenderar att gå och lägga sig väldigt sent för att se till att de är uttröttade innan läggdags så att de kan sova. Olyckligtvis så kan en här typen av rutin vidare förvärra smärta.

8. Att röra på sig och motionera är ett måste

Trots att motion upprepat har visat sig förbättra både sömnmönster och smärta så undviker många som besväras utav smärta att röra på sig utav oro att göra saker värre. Av den anledningen så ska du inte vara orolig för att röra dig, motionera och träna, men bygg upp gradvis så din kropp hinner vänja sig.

9. Förbättra humöret och minska på stress är nyckeln

Om någon lider utav stress, depression eller ångest så är chansen att personen har smärta eller sömnproblen mycket högre. Att ta itu med de här bitarna är inte alltid lätt. Att ta steg för att hantera stress, humöret och ångest/oro kan ha en stark inverkan på sin sömnkvalitet och smärta.

10. Dålig sömn leder inte alltid till ryggsmärta

Människor kan ha smärta utan att ha sömnproblem och de kan även ha sömnproblem utan att ha någon smärta. Låt dock inte detta få dig att tro att din sömn inte är viktig att ta itu med.

KOM IHÅG! Smärta påverkas och influeras av många olika saker. Många olika saker som du själv kan påverka, vilket innebär att du har många olika möjligheter att påverka hur du mår.

Sov gott!

/Erwin

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s